PROJEKT / KAMPANJ

Rik fritid
Roligare eftermiddagar med aktiviteter som du väljer själv

Rik Fritid – temabaserad fritidsverksamhet för barn och unga

Nynäshamn satsar på fritiden. Genom att ta vara på alla de möjligheter som finns i kommunen erbjuds en bra livskvalitet. Rik fritid är ett koncept som går ut på att skapa meningsfulla fritidsaktiviteter för barnfamiljerna i kommunen.

Projekt Rik fritid

Temafritids är ett exempel på hur vi genom samarbete och nytänkande kan förbättra livet för våra invånare. Det genomförs i samverkan mellan skola, kultur och fritid samt lokala föreningar och fritidsaktörer. Temafritids startas upp i projektform och pågår under hela 2015. Efter höstterminen utvärderas verksamheten och utvecklas vidare i dialog med de olika deltagarna.

Temafritids bedrivs som öppen fritidsverksamhet med utökad omsorg i samverkan med externa aktörer. Inriktningen är fritidsverksamhet för barn och unga. Temafritids erbjuds alla barn som går i årskurs 4-6 i Nynäshamns kommun.

• Verksamheten är öppen vardagar mellan klockan 14.00 och 17.00 under skolterminen. Varje dag finns en schemalagd aktivitet inom det tema som har valts. Aktiviteterna leds av en utbildad barn- och ungdomsledare.

Våren 2016 Tema Djur, natur och fotboll i Ösmo - nytt tema!

Naturskolan - måndag till och med onsdag
I naturskolans verksamhet kommer du att få ta del av många olika aktiviteter där  gemensamma upplevelser och det egna upptäckandet är det viktigaste. Exempel på aktiviteter är kanotpaddling, vandring, fiske, klättring, parkour, geocaching, matlagning ute och friluftsteknik.
Hund - torsdager på Naturskolan
Tillsammans med hundarna Ludde och Malte får du lära dig om hundens skötsel och hur du tränar med mjuka metoder med fokus på säkerhet. Du får prova att lägga spår, bygga godisgömmor, träna vardagslydnad och använda skog och mark för att träna balans.
Fotboll fredagar på Ösmo Idrottsplats, 17 tillfällen
Hos Ösmo fotboll får du lära dig fotboll på ett lekfullt sätt av en van ledare. Du kommer också att få möjlighet till aktiviteter i vår klubblokal.
Sorunda Ridklubb - fredagar på Sorunda ridklubb, 5 tillfällen
En gång i månaden träffas vi på Sorunda Ridlubb. Där får du lära dig om hästskötsel, stallvård och "prova på-aktivitet" med häst.

Hösten 2015 sammarbetar Nynäshamns Naturskola med ridklubben och hundoasen.

Under hösten kommer Nynäshamns ridklubb och Nynäshamns Naturskola att samarbeta vilket innebär att ett antal tillfällen förläggs på Naturskolan, för dig som väljer tema Djur. Under desa tillfällen kommer du att få uppleva Små och stora äventyr på Naturskolan. Aktiviteterna kommer att anpassas efter årstiderna och planeringen av aktiviteterna kommer att ske utifrån era intressen. Exempel på äventyr som vi skulle kunna göra tillsammans är
kanotpaddling, vandring, fiske, klättring, parkour, geocaching, matlagning ute och friluftsteknik. Men det kan också innebära att gå en promenad och upptäcka närområdet, pyssla om Naturskolans djur eller sitta inne vid öppna spisen en regnig dag, reflektera, läsa och diskutera. Basen för verksamheten är vid Naturskolan i Ösmo men vi kommer att besöka olika platser beroende på aktivitet.

Ansökan och kostnad

Från och med den 20 april kan dina föräldrar ansöka om plats för dig till Temafritids. Ansökning sker i Dexter (skol- och barnomsorgsportal)
Hjälp att fylla i ansökan, läs här!

2015-04-23 14:38:28