Småkryp och biologisk mångfald för årskurs 1

KLASSBESÖK

Småkryp och biologisk mångfald för årskurs 1

Angående lunch på Naturskolan

Alla lärare som ska ha en naturskoledag med sin klass behöver ordna med lunch till eleverna från sin egen skolas kök. Val av lunch görs genom Kostenhetens vanliga beställningslistor som används vid studiebesök och utflykter. En beställning ska göras senast 14 dagar innan besöket på Naturskolan.

Observera att vi på Naturskolan inte har möjlighet att värma mat eller t.ex. att grilla korv.

Det finns alltid möjlighet att låna tallrikar, bestick och glas på Naturskolan. Vi har diskmaskin.

Handledning
Denna dag letar vi efter småkryp med hjälp av håvar, förnasåll och naturligtvis småkrypssugen. Här finns handledningen där dagen beskrivs och vilket förarbete vi förväntar oss av läraren och klassen. Här finns också tips på efterarbete, fakta om biologisk mångfald och kopieringsunderlag.

Praktisk information i korthet

Plats: Nynäshamns Naturskola, Sjöudden, Ösmo

Tid: 09.00-13.00. Se schemat för datum.

Fika: Eleverna tar med sig fika till förmiddagen.

Lunch: Eleverna tar med sig egen lunch som beställs från skolans kök.

Kläder: Efter väderlek och inga finkläder. Utomhusvistelse ca 3 timmar.

Vad säger läroplanen Lgr 22 om de naturorienterande ämnena?

Centralt innehåll i årskurs 1-3

Året runt i naturen

• Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Systematiska undersökningar

• Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.

Förarbete
Här kommer en beskrivning av hur vi arbetat med småkryp under höstterminen i år 1 innan vi kom på besök på Naturskolan. Det är ett arbetssssätt som är ämnesövergripande mellan svenska, bild och NO.
Hälsningar från Louise Gundert, Mikael Fredriksson ch Lotta Åkerberg, lärarna i år 1 på Svandammskolan.

Vårspåret
Välkomna till mitt lilla vårspår. Jag har nyss vaknat av vårsolens värme och jag är en jordhumla.
Låt eleverna färlglägga och sen laminera har ni en vår naturstig.
Text och ide: Gerd Strandberg  Vårspåret - naturstig

Vad är ditt hemliga insektnamn?
Ta reda på ditt hemliga inseknamn med hjälp av den här roliga namnleken. Ladda ner filen på din dator eller padda och gå igenom alternativen med barnen.
Filen hemliga insektsnamn Du får också gärna dela materialet i sociala medier. Tagga gärna Natur och Miljö Finland

2023-09-20 08:19:37