Videofilmer
Nynäshamnsnaturskola

På denna sida kan ni se filmer om:

• Böcker i serien Att lära in ute
  • Nynäshamns Naturskolas verksamhet
  • Nynäshamns Naturskolas olika teman för de olika årskurser som kommer på en naturskoledag.

BÖCKER
  VERKSAMHET
  TEMAN(KLASSBESÖK)
  ÖVRIG

Böcker i serien Att lära in ute
Här kan ni se filmer om de olika utomhuspedagogiska metodböckerna. I filmerna syns elever göra olika övningar som finns beskrivna i böckerna. Böckerna finns att köpa på www.outdoorteaching.com

Leka och lära matematik ute

Längd: 4 minuter och 23 sekunder

Kajsa Molander, en av författarna till boken "Leka och lära matematik ute", berättar i denna film om de olika kapitlen. Vi får se barn i förskolan göra övningar hämtade ur boken, bland annat gör de uppdrag ur den hemliga påsen.

Leka och lära matematik ute

Att lära in ute året runt

Längd: 6 minuter och 21 sekunder

I filmen berättar Mats Wejdmark om boken "Att lära in ute året runt" som är skriven av Nynäshamns Naturskola. Vi får se elever i grundskolan som arbetar med sinnena, livet i en våtmark, vinterekologi och elden. Dessa teman utgör fyra kapitel av nio i boken.

Att lära in ute året runt

Att lära in matematik ute2 (grundskolan)

Datum: November / 2012
Längd: 5 minuter och 58 sekunder

I denna film berättar Mats Wejdmark, en av författarna till boken "Att lära in matematik ute2", Boken Att lära in matematik ute kom ut 2005. Sedan dess har idéerna vidareutvecklats och mycket nytt har kommit till. Med Att lära in matematik ute 2 vill vi lyfta fram det nya, samtidigt som de gamla favoriterna finns kvar, de flesta med nytt innehåll. Denna bok innehåller 100 nya övningar oh är anpassad till Lgr 11. Liksom i den första boken är övningarna väl testad, och granskade av matematikdidaktiker och lärare. Kopieringsunderlag finns nu till de övningar där det behövs.

Köpa boken på Outdoor Teaching

Att lära in matematik ute2 (grundskolan)

Att lära in Svenska ute

Datum: Oktober / 2010
Längd: 5 minuter

Att lära in svenska ute vänder sig till lärare i årskurs F-9 som vill arbeta med svenskundervisningen i uterummet, där fantasi och lust att skapa utvecklas. I filmen berättar Robert Lättman hur man arbetar med några av de 100 olika övningar som finns i boken.

Att lära in Svenska ute

Att lära in engelska ute

Längd: 7 minuter och 35 sekunder

I denna film berättar Lotta Carlegård om sin bok "Att lära in engelska ute". Vi får se elever utföra några av de övningar som beskrivs i boken. Se t.ex. en gymnasieelev som becomes a guide.

Att lära in engelska ute

Introduktion

Längd: 3 minuter och 27 sekunder

I filmen berättar Stina Lindblad, Börje Steen, Susanne Ekman, Helge Sontag, Gerd Strandberg, Anders Szczepanski, Per Olen sin syn på utomhuspedagogik.

Introduktion

Att lära in matematik ute 2