Haren för förskoleklass

KLASSBESÖK

Haren för förskoleklass

Angående lunch

Alla lärare som ska ha en naturskoledag med sin klass behöver ordna med lunch till eleverna från sin egen skolas kök. Val av lunch görs genom Kostenhetens vanliga beställningslistor som används vid studiebesök och utflykter. En beställning ska göras senast 14 dagar innan besöket på Naturskolan.

Observera att vi på Naturskolan inte har möjlighet att värma mat eller t.ex. att grilla korv.

Det finns alltid möjlighet att låna tallrikar, bestick och glas på Naturskolan. Vi har diskmaskin.

Tema Haren

Med detta tema vill vi fokusera på två arter, skogsharen och fältharen med tyngdpunkten på den förstnämnda. I temat får skogsharen representera de svenska däggdjurens förmåga att anpassa sig till de olika årstiderna med exempel på olika strategier för att överleva. Skogsharen får också bli en representant för alla de djur som påverkas av klimatförändringarna. Hur går det för ett djur som har vit päls på vintern om det inte kommer någon snö? En stor del av innehållet handlar därför om kamouflage och fördelen med att smälta in i sin omgivning. Vi lyfter också varför det är så viktigt att ha kunskap om djuren i ett större perspektiv och vi pekar på mål 15 bland de 17 globala målen som handlar om att värna den biologiska mångfalden. För att kunna vara rädd om djuren och skydda dem behöver vi också ha kunskap om dem. Vi behöver bland annat veta vad de äter och var de bor för att kunna skydda deras livsmiljö.

Ladda ner handledningen

hare_uppstoppad_10cm.jpg

Schema för naturskoledagen

09.00             Samling och intro vid elden.

Om harar.

9.30               Fika.

10.00             Utomhuspedagogiska aktiviteter.

10.30             Lunch.

11.15             Visning av Naturskolans djur.

11.45             Utomhuspedagogiska aktiviteter.

12.15             Avslut med utvärdering.

12.30             Promenad till buss eller tåg.

2023-01-10 07:22:04