Mata våra stannfåglar

LÄROMEDEL

Mata våra stannfåglar

Våra fröätande fåglar behöver hjälp med mat under vintern eftersom det moderna jordbruket effektivt bekämpat de ettåriga fröväxterna (ogräsen) som förr utgjorde naturlig föda för fåglarna. Klicka på häftet nedan så får du ett material som beskriver hur man kan arbeta ämnesöverskridande med att mata vinterfåglar.

Fågelmatartävling vintern 2013/2014

Så här går det till att vara med

Alla skolor och förskolor i Nynäshamns kommun får vara med. Man kan gå med i tävlingen när som helst under hela vintern mellan 10 december 2013 och 14 mars 2014. Konceptet är enkelt. Mata fåglar på alla tänkbara sätt och räkna de fågelarter som äter på skolans eller förskolans gård. Tanken är att stimulera nyfikenheten hos barn, elever och personal på ett roligt och lärorikt sätt och dessutom delta i ett forskningsprojekt, i all enkelhet.

2007-12-25 19:20:55