Forskare vill att barn ska få leka mer riskfyllt

GÅRDAR

Forskare vill att barn ska få leka mer riskfyllt

Vill se mer risk i leken. Forskaren Mariana Brussoni från Kanada varnar för att föräldrar i sin iver att skydda sina barn, riskerar att hämma deras utveckling.

Forskaren vill att barn ska få leka mer riskfyllt

Publicerad igår 00.00

Föräldrar måste låta sina barn ta risker och leka utomhus, annars hämmas deras utveckling. Det menar professor Mariana Brussoni.

Barns rörelsefrihet och livslust står i fokus när forskare från hela världen samlas i Uppsala för att diskutera barns bästa i samband med samhällsbyggnad, och hur barn bäst utvecklas genom lek, utan att föräldrarna lägger sig i för mycket.

– Föräldrar vill sina barn väl, men när vi säger ”stopp, var försiktig, gör inte det”, så uppfattar barnet att de inte är kapabla, får sämre självförtroende och mindre motståndskraft, säger professor Mariana Brussoni vid University of British Coloumbia i Kanada.

Skrubbsår är viktigt

Men frågan är då hur lätt det är att vara en modig förälder och ge sitt barn svängrum med en utbyggnad av städer där barperspektivet inte sätts främst.

– Förtätning har fördelar, men det går ut över barn. Men skrubbsår är viktigt för barn i deras utveckling, säger Petter Åkerblom, landskapsarkitekt vid Sveriges lanbruksuniversitet.

Toppmöte om barns livsmiljö

2019-10-09 06:57:02