Elever prisades för grön köpfri vecka

NYHETER

Elever prisades för grön köpfri vecka

Kommunalrådet Daniel Adborn (FP) delar ut förstapriset till Khalid Abdi, Damian Telesevicz, Resul Abu al soud och Adam Karim.

Pristagarna i kampanjen Köpfria veckan, som har genomförts på skolor i Nynäshamn, har utsetts. Fyra elever på Gröndalsskolan prisades för sin affisch som visar skillnaden i vår konsumtion i dag och förr i tiden.

Under vecka 48 jobbade elever på Vanstaskolan och Gröndalsskolan med kampanjen Köpfria veckan. Tanken var att eleverna skulle reflektera över sambandet konsumtion - avfall - påverkan på miljö och människor. Arbetet avslutades med att eleverna gjorde en affisch som ska användas när Nynäshamns kommun gör reklam för nästa års Köpfria vecka.

– Med kampanjen vill vi lyfta miljöfrågan till att handla om konsumtion och livsstil säger Nynäshamns kommuns miljöstrateg Hanna Lilja.

Ett 40-tal affischer lämnades in och nu är det alltså klart vilka som knep förstapriset. Bakom det vinnande bidraget står Khalid Abdi, Damian Telesevicz, Resul Abu al soud och Adam Karim. Prispengarna på 3 000 kronor går till klasskassan.

– Vi fick in många fina och tänkvärda affischer, eleverna har varit otroligt kreativa och duktiga, säger Hanna Lilja.

Kampanjen är ett samarbete mellan Energi- och klimatrådgivningen i Nynäshamn samt Nynäshamns kommuns naturskola.

Text: Åsa Ericsson

2013-12-12 13:54:03