Augusti i naturen

ÅRSTIDSKALENDER

Augusti i naturen

Augusti månadsord från Bondepraktikan.

Augusti är den åttonde månaden i både den gregorianska och den julianska kalendern. Den uppkallades år 8 e.Kr. efter den romerska kejsaren Augustus, som levde mellan år 27 f.Kr. - 14 e.Kr. Han hette egentligen Gaius Octavianus och var son till Atia, Julius Caesars systerdotter. Strax före sin död adopterade Julius Caesar Octavianus som sin son och arvtagare. Augustus betyder "den gudomligt upphöjde" eller "den vördnadsvärde"I denna månad skall man ingen läkedom bruka, som är gjord af honung, ty det är i hundedagarne.
I Rötmånan wakta dig för mjölk och söt mat, bitter spis skall man bruka, också skall man icke dricka för mycket win.
Uti Jungfrun är det gott att avvänja barn och att bygga.
"

Bondepraktikan säger angående 24/8 Bartolomeusdagen
Som vädret är den dan, ja, så blir det hela hösten.Finns det rikligt med storblommiga tistlar blir det en behaglig höst.:Redan under forntiden kallades månaden augusti för Skördand, vilket i Bondepraktikan blev Skördemånad och det gör den verkligen skäl för. Augusti, månaden då månen hänger stor och varmgul i trädets topp, kräftdoften sprider sig över nejden och många små ljuspunkter lyser upp de ljumma sensommarkvällarnaNågra egentliga helgdagar finns inte i augusti, men det är dags att kura skymning och njuta!

Nu fylls också frysar, skafferier och källare av sommarens alla gåvor, i burkar, flaskor och påsar. Nu torkas och fryses det in, saftas, syltas och görs gelé för vinterns njutningsstunder

Det betyder att man får mycket blast och växtrester . som man kan använda till att starta en ny kompost med. Det är bra att ha flera komposter i olika "mognadsstadier" på gång, man kan använda den äldsta och fylla på nytt i den nyaste. Lägg det grövsta materialet underst i den nya komposten, sedan ett lager växtrester och sedan ett lager "startjord" från en gammal kompost, som innehåller mikroorganismer som sätter igång förmultningsprocessen snabbare. Fortsätt sedan att varva, ta inte tjocka lager med gräs utan variera så mycket som möjligt för att få en luftig kompost.

Ogräset har inte tagit semester utan fortsätter att växa försök ta bort dem innan de går i frö! Rotogräs bör slängas i soppåsen, inte i komposten Samla material till eget örtté: torka svartvinbär-, citronmeliss- och myntablad, ringblommans och rosens blomblad och mycket mer. Skörda eget frö att användas till sådd nästa vår. Alldeles gratis.

Många växter har så vackra frökapslar att man kan använda dem till dekoration. Passa på att samla sådana. Häng upp och ner på tork. På sommarblommor och perenner som man inte önskar frö av skall man klippa bort utblommade blommor. Det k an hända att de kommer med en ny blomning igen när de slipper slösa krafter på att bilda frö.

Ha en härlig höst och kura skymning

2009-06-01 15:22:57